donderdag 12 december 2013

Een directiechauffeur brengt u van A naar B

De directiechauffeur is een apart vak van het taxiwerk. Veel mensen onderschatten deze vorm van vervoer, terwijl het wel degelijk een erg verantwoordelijke en belangrijke taak is. Ik wil in deze blog in gaan op het werk van directiechauffeur, in tegenstelling tot de gewone taxi rijd je als directiechauffeur als privé chauffeur. Tijdens het uitvoeren van deze werkzaamheden moet je beschikken over vele etiquette. Deze draaien vooral om de beleefdheidsregels en de omgangsvormen.


Opleiding
Als je het werk van een directiechauffeur wilt gaan beoefenen moet je in bezit zijn van een rijopleiding voor VIP personen, Certificaat directie chauffeur (CCV-D1). Het is belangrijk dat je goed voor de dag komt, je ontvang en brengt namelijk personen naar belangrijke bestemmingen toe. 

Mijn ervaring
Ik heb in totaal 3 jaar als directiechauffeur gewerkt en heb dit met veel plezier gedaan. Het afwisselende werk zorgt voor vermaak. Het is zeker geen baan waarbij je van 9-5 werkt. Ten eerste is het belangrijk dat je altijd het achterportier die naar het pand/gebouw of woning open hebt staan, zodat wanneer de klant in wilt stappen je alleen de deur nog hoeft vast te houden. Tijdens de rit word er weinig gesproken onder elkaar. Natuurlijk maak je, wanneer de klant instapt en kort praatje over het weer of over het welzijn van de klant maar daar houdt het dan ook bij op.

Aan het einde van de rit, geeft de klant aan hoelang hij/zij wegblijft. Meestal ga je dan de auto wassen, uitzuigen of af tanken. Wanneer de klant een gehele ochtend of middag wegblijft mag je meestal de uren zelf invullen. Je ontdekt vel verschillende gebieden, dit is wat ik erg leuk vond.

Aan het einde van de dag, breng je de vermoeide en hardwerkende klant weer veilig thuis. Bij dit vervoer laat je het initiatief, op het gebied van communicatie aan de klant over. Bij thuiskomst zet je de auto netjes op de oprit en ga je met eigen vervoer weer naar huis. De meeste klanten hadden ook mijn persoonlijke nummer, hierdoor konden zij mij buiten mijn werkgever om, makkelijk bereiken. Flexibiliteit is een pré.

Heeft u positieve of negatieven ervaringen met een directiechauffeur? Ik ben erg benieuwd! Ik heb in de loop der jaren namelijk diverse meningen over dit vak gehoord en ik weet dat niet iedereen er even over te spreken is. Daarom wil ik graag weten wat jullie ervaringen en meningen zijn. Laat het me weten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten