dinsdag 31 december 2013

Transport van toen tot nu

Het vervoeren van goederen noemen we ook wel transport. Hierbij kun je denken aan het verplaatsen van goederen via schip, trein of vrachtwagen naar verschillende landen, van Duitsland naar Amerika. In deze blog ga ik jullie iets vertellen over de geschiedenis van transport en het verloop hiervan.
 
De historie van transporteren gaat jaren terug, vanaf 1800 veranderde er in Europa gigantisch veel op het gebied van vervoer en transport. In een
eeuw werden er nieuwe voertuigen ontwikkelt en veranderde de infrastructuur extreem. Wegen, spoorwegen en waterwegen werden aangelegd maar waren met lange na niet geoptimaliseerd. Deze ontwikkeling staat ook wel bekend als de ‘transportrevolutie’.  In het begin van de 18e eeuw vervoerde de mensheid zich grotendeels lopend of met een paard. Ook werden er karren en koetsen gebruikt voor het vervoer van zowel de mens en goederen. Dit vervoer was arbeidsintensief en kostbaar, voornamelijk de diverse trekdieren waren erg duur in onderhoud.
In 1814 werd de eerst stoomlocomotief gebouwd en in 1816 ontstond de allereerste fiets. Dit was het prille begin van een eeuw vol transportwonderen.

In de loop van de 18e eeuw werd het Europese vervoer verreikt met treinen, trams, fietsen, auto’s, bussen en vliegtuigen. Hierop werd de infrastructuur extreem goed aangepast. Nieuwe wegen, sporen, stations, havens en vliegvelden werden gebouwd en binnen een tijdsbestek van een extreem korte periode steeg het verloop van transport zeer positief. 

Het kledingbedrijf dat ik nu 5 jaar heb, is de laatste jaren flink gegroeid door het uitbreiden naar een online webshop. Dagelijks gaan er vele pakketjes de deur uit. De meeste bestellingen worden gedaan door consumenten uit Duitsland. Ook de producten die ik binnen krijg uit het verre oosten moeten uitstekend vervoert worden. Het was voor mij van belang dat ik in zee ging met een transport bedrijf die beschikte over de kennis van de internationale transportmarkt, vooral naar Duitsland. Via, via ben ik terecht gekomen bij Koops Transport, het bedrijf is sinds 1916 actief en is erg flexibel in de omgang.
Daarnaast vind ik het grote voordeel dat je online de betreffende chauffeur kunt volgen, zo kun je verwachten wanneer de goederen geleverd worden.  

Voor mij is dit, met name voor mijn bedrijf de ultieme manier van goederen volgen en weten, dat mijn producten op plaats van bestemming komen. Ik ben namelijk wel de verantwoordelijke van het bedrijf! Hoe denk jij hierover?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten