maandag 30 december 2013

Op zoek naar een taxi naar Schiphol voor een vaste prijs!



Het is zo ver, eindelijk heb je vakantie en ga je lekker naar de zon. Hetgeen waar je het hele jaar zo hard voor hebt gewerkt is aangebroken, De vakantie!
Zo ook belde mijn ouders mij op om mij even te verlekkeren met het feit dat ze vakantie hebben en dus lekker naar de zon toe gaan. Alleen vroegen ze mij om ze naar Schiphol te brengen, omdat ze anders niet weten hoe ze naar het vliegveld moeten. Het eerste wat in mij opkwam was, ‘neem een taxi’.
Daarna begon ik me af te vragen waar de term taxi eigenlijk vandaan komt. Iedereen weet wat een taxi is, maar waar het vandaan komt, dat weet niemand. Met die gedachte ging ik even het internet op.

De Taxi
De taxi komt oorspronkelijk van het Franse woord ‘taximètre’, die een verwijzing heeft naar het Griekse woord ‘taxis’ dat betaling betekent. Dat gaat uiteindelijk weer terug naar het middeleeuws Latijnse ‘taxa’ ook wel taxatie en dat refereert weer aan de oorspronkelijke huurrijtuigen.
In Nederland reden de eerste taxi’s in Amsterdam in het jaar 1905. Met als vervolg dat er voor het eerst in 1909 een taxivergunning werd afgegeven aan de toenmalige Amsterdamse ATAX. Officieel werd in 1934 de ATO, de Algemene Taxi Onderneming in Amsterdam opgericht.
De taxi telefoon centrale werd heel wat jaar opgericht. In het jaar 1972, ontstond in Rotterdam de eerste echte Taxi Telefoon Centrale en behoorde destijds tot de grootste in Europa.
Tegenwoordig zijn er in totaal zo’n 5.746 taxibedrijven met 36.534 voertuigen.

Taxi ritten
Maar hoe worden de prijzen bepaald voor een taxi-rit. De prijzen worden landelijk vastgesteld. Je betaalt tegenwoordig voor zowel de afstand, dus per km, maar ook per minuut. Er zijn ook taxi bedrijven die gebruik maken van een vooraf afgesproken prijs, maar dan mag er niet onderhandeld worden. Dus er zijn verschillende mogelijkheden voor.
Persoonlijk ben ik zelf niet zo van de taxi’s. Maar dat komt ook omdat ik midden in de stad woon en dus geen taxi nodig heb. Alles is te bereiken met het openbaar vervoer maar ook met de fiets of met de ‘benenwagen’. 

Uiteindelijk heb ik voor mijn ouders een taxi gezocht. TaxiNoorderlicht, een vaste taxirit van Alkmaar naar Schiphol, voor een vast tarief en ook nog eens een actie. Voor mijn ouders perfect, zodat ze zonder zorgen op vakantie kunnen.

Maar nu is mijn vraag, ben ik de enige die nooit een taxi neemt of neem jij ook nooit de taxi?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten